Jego zainteresowania naukowe skupiają się wokół tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny, onomastyki i glottodydaktyki, aspektu socjokulturowego języka polskiego. W swoich badaniach Sebastian Taboł dotyka też socjolingwistyki i filozofii języka, języka prawnego i administracyjnego, filozofii edukacji i wychowania, uwzględniając także czeską perspektywę. Ma bogate doświadczenie jako nauczyciel języka polskiego w szkole średniej, jest egzaminatorem Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, uczy i przygotowuje uczniów do międzynarodowej matury z języka polskiego (IB). Jest także doświadczonym glottodydaktykiem.
W 1999 roku ukończył studia pedagogiczne na Uniwersytecie Opolskim. Jest również absolwentem filologii słowiańskiej, specjalność: filologia polska, która ukończył w 2002 roku również na Uniwersytecie Opolskim. Ma ukończoną specjalizację z bohemistyki. W latach 2009 -2011 uczestniczył w zajęciach studiów doktoranckich na Uniwersytecie Ostrawskim w Czechach, czego końcowym efektem była obrona pracy doktorskiej nt.: Aspekt socjokulturowo-lingwistyczny w glottodydaktyce języka polskiego. Promotorem dysertacji był prof. Jiří Damborský. W 2011 roku obronił również doktorat z pedagogiki na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Temat dysertacji brzmi: Edukacja regionalna w liceach profilowanych w województwie opolskim. Promotorem tej pracy był ks. dr hab. Adam Solak, prof. APS. W 2007 roku ukończył również studia podyplomowe z terapii pedagogicznej. Pracuje również jako nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół Ekonomicznych w Opolu oraz w III Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi w Opolu.