Pracownik
profesor
Sprawowane funkcje:
Kierownik Katedry Języka Polskiego
Zainteresowania badawcze:

Zainteresowania badawcze

lingwodydaktyka, w szczególności problemy rozwijania i doskonalenia kompetencji tekstotwórczej oraz świadomości językowej uczniów; także wpływ przemian społeczno-kulturowych dokonujących się we współczesnym świecie na potrzeby edukacyjne uczniów na wszystkich etapach edukacji szkolnej

stylistyczna analiza dyskursu, przede wszystkim styl dyskursu dydaktycznego oraz powiązane z nim style dyskursu naukowego i dyskursu potocznego

genologia lingwistyczna z akcentem na gatunki dydaktyczne, w tym podręcznik szkolny


Wykaz wybranych publikacji:

Monografie autorskie:

Lingwodydaktyka na progu XXI wieku. Konteksty – koncepcje – dylematy , Opole 2018.

Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana , Opole 2009.

Polecenia i pytania w podręcznikach do nauki o języku , Opole 1997.


Redakcje monografii:

„Języka a Edukacja 4. Wychowanie językowe”, Opole 2015.

„Języka a Edukacja 3. Świadomość językowa”, Opole 2014.

Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej , Kraków 2013.

„Języka a Edukacja 2. Tekst edukacyjny”, Opole 2013.

„Języka a Edukacja 1. Kształcenie językowe”, Opole 2012.

Filologiczny widnokrąg. Obrazy stare i nowe , Opole 2012.

Uczeń w świecie języka i tekstów , Opole 2010.

Kształcenie porozumiewania się, Opole 1994.


Projekty badawcze

Projekt badawczy zespołowy nr N N104 378640 „Style współczesnego języka polskiego” 2010-2013.

Projekt badawczy realizowany na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego: „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy region II” (IBE/26/D/2012) 2012-2015.

Projekt badawczy realizowany na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego: „Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego” 2014 (IBE/33/D/2014).

Projekt badawczy habilitacyjny nr N 104 044 32/4225 : „ Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana” 2007-2009.

Projekt badawczy nr H 01D 00726: „ Badania nad komunikatywnością i funkcjami podręczników kształcenia językowego w zreformowanej szkole” 2003-2006; projekt prowadzony przez Uniwersytet Śląski w Katowicach, kier. projektu prof. dr hab. Helena Synowiec.

Grant promotorski nr 1 H01D 006 10: „ Struktura językowa podręczników do nauki o języku w szkole podstawowej” 1995-96.

Projekt „Pilotaż nowych egzaminów maturalnych”, w komponencie IV.4 w obszarze języka polskiego „Modernizacja egzaminu maturalnego z języka polskiego” na zlecenie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.


Członkostwo (aktualne) w gremiach naukowych krajowych i międzynarodowych

Komisja Stylistyczna Międzynarodowego Komitetu Slawistów

Zespół Dydaktyczny Rady Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk

 

Nagrody

Nagroda naukowa w dziedzinie językoznawstwa im. Kazimierza Nitscha przyznana przez Polską Akademię Nauk Wydział I Nauk Humanistycznych i Społecznych za pracę „Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana” (2011)




Prowadzone zajęcia:


Uzyskane stopnie i tytuły naukowe

1996 – doktor nauk humanistycznych

2009 – doktor habilitowany w dziedzinie nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo

2019 – profesor nauk humanistycznych


Prowadzone zajęcia dydaktyczne:

gramatyka opisowa współczesnego języka polskiego

fonetyczne i fonologiczne podstawy logopedii

lingwistyka tekstu

analiza dyskursu

metodologia badań humanistycznych (językoznawstwo)

warsztaty badawcze językoznawcze

dydaktyka języka polskiego (kształcenie językowe)

kompetencje komunikacyjne nauczyciela języka polskiego

seminaria dyplomowe

Przejdź do treści