Pracownik
adiunkt
Zainteresowania badawcze:

onomastyka muzyczna, eponimia, leksykografia jednojęzyczna i przekładowa, terminologia muzyczna, badania nad ramą wydawniczą publikacji fonograficznych


Wykaz wybranych publikacji:

Wybrane publikacje (redakcja naukowa)

Tomy redagowane

Marcinkiewicz R. (red.) 2010: Unisono na pomieszane języki, t. 1: O rocku, jego twórcach i dziełach (w 70-lecie Czesława Niemena), Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.) 2011: Unisono w wielogłosie, t. 2: W kręgu nazw i wartości, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.) 2012: Unisono w wielogłosie, t. 3: Rock a korespondencja sztuk, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.) 2013: Unisono w wielogłosie, t. 4: Rock a media, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.) 2014: Unisono w wielogłosie, t. 5: W stronę typologii i terminologii rocka, Sosnowiec.

Marcinkiewicz R. (red.) 2019: Unisono w wielogłosie, t. 6: Rock na pograniczach, Opole.

Autorstwo koncepcji numerów czasopism

„Kultura Współczesna” 2022, nr 3: Formotwórcze aspekty fonografii (wraz z Mariuszem Gradowskim).


Wybrane publikacje (autorstwo i współautorstwo)

Rozdziały

Marcinkiewicz R. 2003: Polska eponimia biblijna (Betlejem) // Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Kultura. Język, red. Z. Abramowicz, Białystok, s. 665–677.

Marcinkiewicz R. 2010: Unisono czy na pomieszane języki? O kilku terminach związanych z rockiem w 10. rocznicę Metropolis Pt.2: Scenes From A Memory Dream Theater // Unisono na pomieszane języki, t. 1: O rocku, jego twórcach i dziełach (w 70-lecie Czesława Niemena), red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec, s. 130–155.

Marcinkiewicz J., Marcinkiewicz R. 2010: Dziwne przypadki doktora Hammonda i pana Mooga, czyli o odimiennych nazwach instrumentów muzycznych w polsko- i anglojęzycznych słownikach eponimów // Unisono na pomieszane języki, t. 1: O rocku, jego twórcach i dziełach (w 70-lecie Czesława Niemena), red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec, s. 89–102.

Marcinkiewicz R. 2010: Polska eponimia biblijna (Jerycho). Wartość konotacyjna nazwy własnej i jej odzwierciedlenie w słownikach i onomastykonach // Etnolingwistyka a leksykografia. Tom poświęcony Profesorowi Jerzemu Bartmińskiemu, red. W. Chlebda, Opole, s. 177–181.

Marcinkiewicz R. 2011: Ile jest Niemna w Niemenie? W kręgu eponimów // Unisono w wielogłosie, t. 2: W kręgu nazw i wartości, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec, s. 59–75.

Marcinkiewicz R. 2012: Trzy, pięć, osiem, nieskończoność… Wokół Octavarium Dream Theater (unisono i na pomieszane języki po raz drugi) // Unisono w wielogłosie, t. 3: Rock a korespondencja sztuk, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec, s. 69–92.

Marcinkiewicz R. 2013: „Wystarczy spojrzeć na nazwę…” O 2Tm2,3 — w kontekście artifonimii oraz ideonimii // Konteksty piosenki religijnej. Norbert Blacha in memoriam , red. ks. G. Poźniak, Opole, s. 149–166.

Marcinkiewicz R. 2013: Bilety wizytowe, listy miłosne… po raz pierwszy. Ile albumów ma w dorobku Dream Theater? // Unisono w wielogłosie, t. 4: Rock a media, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec, s. 35–52.

Marcinkiewicz R. 2013: O pozorności mocno uderzającego podobieństwa między big beatem i big-beatem. W sprawie ortograficznej strony terminologii rockowej // Unisono w wielogłosie, t. 4: Rock a media, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec, s. 277–293.

Marcinkiewicz R. 2014: Decyzje podejmowane przez leksykografów jako niezamierzone źródło rozpowszechniania błędów językowych (na przykładzie kilku terminów z zakresu muzyki rozrywkowej) // Porównawczy aspekt leksykografii – teoria i praktyka. Materiały pokonferencyjne Pierwszej Międzynarodowej Konferencji Czesko-polskiego Centrum Leksykograficznego , red. I. Dobrotova, M. Hanczakowski, Olomouc, s. 31–39.

Marcinkiewicz R. 2014: Bilety wizytowe, listy miłosne… po raz wtóry. Dream Theater na żywo (ale) i w studio // Unisono w wielogłosie , t. 5: W stronę typologii i terminologii rocka, red. R. Marcinkiewicz, Sosnowiec, s. 49–60.

Marcinkiewicz R. 2014: Ideonimiczna warstwa instrumentalnej „lektury pani domu” a concept album (o Pictures for Susceptible Housewives mołdawskiej grupy Rubycone) // Między tradycją a nowoczesnością. Tożsamość kobiety w przestrzeni domu, w historii, kulturze i na drogach emancypacji, red. W. Laszczak, D. Ambroziak, B. Pudełko, K. Wysoczańska-Pająk, Opole, s. 543–558.

Marcinkiewicz R. 2015: Polska eponimia biblijna (Armagedon) // Kulturowy obraz mód społecznych, red. J. Bujak-Lechowicz, Szczecin, s. 143–158.

Marcinkiewicz R. 2017: O problemach z delimitacją tytułów albumów fonograficznych Czesława Niemena (i jego zespołów) wydanych przez Polskie Nagrania // W kręgu kultury PRL. Muzyka. Rodzaje i style , red. K. Bittner, D. Skotarczak, Poznań, s. 353–366.

Marcinkiewicz R. 2019 (2015): Rock a leksykografia: supergrupa. Z Dream Theater spacer pierwszy // Kultura rocka, t. 1: Twórcy — tematy — motywy, red. J. Osiński, M. Pranke, P. Tański, Toruń, s. 31–53.

Marcinkiewicz R. 2019 (2016): Rock a leksykografia: power trio, cover band, tribute band. Z Dream Theater spacer drugi // Kultura rocka, t. 2: Słowo — dźwięk — performance, red. J. Osiński, M. Pranke, P. Tański, Toruń, s. 51–64.

Marcinkiewicz R. 2019: Rock a leksykografia: projekt(y). Z Dream Theater spacer trzeci // Unisono w wielogłosie, t. 6: Rock na pograniczach, red. R. Marcinkiewicz, Opole, s. 35–56.

Marcinkiewicz R. 2020: „Ja, oni, My...” Onimy Niemena: Uni sono (na pomieszane języki) // Czesław Niemen i jego płytowe dzieła 3 , red. P. Chlebowski, E., Chlebowska , Lublin, s.11– 33 .

Marcinkiewicz R. 2020: Bonus // Język i pamięć: k sięga jubileuszowa dedykowana Panu Profesorowi Wojciechowi Chlebdzie z okazji 70. U rodzin , red. W. Mokijenko , J. Tarsa , Opole, s. 395– 406.

Marcinkiewicz R. 2020: Wydrzycki, onimia, dyskografia // Czesław Niemen i jego płytowe dzieła 3 , red. P. Chlebowski, E., Chlebowska , Lublin, s.73–88.

Artykuły

Marcinkiewicz R., 2000: Polska eponimia biblijna (Babilon, Babilonia) // „Poradnik Językowy”, z. 2, s. 27–37.

Marcinkiewicz R., 2003: Z zasobów europejskiej eponimii biblijnej: wieża Babel // „ Studia i szkice slawistyczne” 1, s. 127–135.

Marcinkiewicz R., 2003: Lepper, lepperiada, lepperyzmy // „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 51­–61.

Marcinkiewicz J., Marcinkiewicz R., 2005: Z zasobów europejskiej eponimii biblijnej: Golgota (Kalwaria) // „ Studia i szkice slawistyczne” 6, s. 127–141.

Marcinkiewicz R., 2012: O nazwach polskich wykonawców z kręgu art rocka. Część I: lata 1959–1989 // „Studia Slavica” XVI, s. 333–354.

Marcinkiewicz R., 2013: O nazwach polskich wykonawców z kręgu art rocka. Część II: lata 1990–2003 // „Studia Slavica” XVII, z. 1, s. 173–196.

Marcinkiewicz R., 2014: O nazwach polskich wykonawców z kręgu art rocka. Część III: lata 2004–2013 // „Studia Slavica” XVIII, z. 2, s. 151–173.

Marcinkiewicz R., 2020: Polska eponimia biblijna: Sodoma. Od urbonimu starożytnego miasta do sodomawirusa // „Stylistyka” 29, s. 213–233.

Marcinkiewicz R., 2021: Leksykograf u podnóża rockowej wieży Babel: muzyka popularna a słowniki nazw własnych // „Kultura Współczesna”, nr 2, s. 87–102.

Gradowski M., Marcinkiewicz R., 2022: Sięgnij, nastaw, przewiń, słuchaj. Nośniki dźwięku jako przedmiot badań nad muzyką popularną // „Kultura Współczesna”, nr 3, s. 10–18.

Marcinkiewicz R., 2022: „Ostrożnie z tym Mo(t)zartem, Ryszardzie!”. Onimiczne cząstki ramy wydawniczej publikacji fonograficznych na przykładzie albumu Fragile grupy Yes // „Kultura Współczesna”, nr 3, s. 46–60.

Prace leksykograficzne

Marcinkiewicz R., 2006: Peryfrazy (1). Przydomki geograficzne // Podręczny idiomatykon polsko-rosyjski, z. 1. próbny, red. W. Chlebda, Opole, s. 82–91.

Marcinkiewicz R., 2007: Peryfrazy (2). Przydomki osobowe // Podręczny idiomatykon polsko-rosyjski, z. 2., red. W. Chlebda, Opole, s. 105–116.

Marcinkiewicz R., 2008: Scena rockowa (1) // Podręczny idiomatykon polsko-rosyjski, z. 3., red. W. Chlebda, Opole, s. 149–167.

Marcinkiewicz R., 2009: Scena rockowa (2). Art rock // Podręczny idiomatykon polsko-rosyjski, z. 4., red. W. Chlebda, Opole, s. 191–201.

Marcinkiewicz R., 2010: Magiczne miejsca Europy // Podręczny idiomatykon polsko-rosyjski, z. 5., red. W. Chlebda, Opole, s. 139–154.

Marcinkiewicz R., 2013: Geografia pogranicza // Podręczny idiomatykon polsko-rosyjski, z. 6., red. W. Chlebda, Opole, s. 53–60.

Marcinkiewicz R., 2014: [przedział literowy] M–N // Polsko-rosyjski słownik par przekładowych. Tom zbiorczy Podręcznego idiomatyko nu polsko-rosyjskiego (z. 1–5), red. W. Chlebda, Opole 2014.

Chlebda W., Dobrotová I. (red.), 2015: Tematyczny czesko-polsko-rosyjski, polsko-czesko-rosyjski słownik pogranicza , zespół autorski: D. Borysowski, B. Chlebda, W. Chlebda, I. Danecka, I. Dobrotová, R. Marcinkiewicz, M. Machalová, T. A. Milutina, A. Przyszlak, T. Wielg, Z. Vychodilová, Opole.

Marcinkiewicz R., 2019: Scena rockowa (3). Nieoficjalne nazwy własne // Podręczny idiomatykon polsko-rosyjski, z. 10., red. W. Chlebda, Opole, s. 179–187.

Prowadzone zajęcia:

Lingwista, absolwent Uniwersytetu Opolskiego (1997). Pod kierunkiem prof. dra hab. Wojciecha Chlebdy napisał rozprawę doktorską pt. Polska eponimia biblijna. Semantyczne i strukturalno-semantyczne pochodne odtoponimiczne (2002). Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień onomastyki (nazwy własne w fonografii; eponimia), terminologii muzycznej, leksykografii jednojęzycznej i przekładowej oraz badań nad elementami ramowymi dzieł fonograficznych.

Pomysłodawca cyklu poświęconych kulturze rocka konferencji naukowych Unisono w wielogłosie (organizowanych corocznie od 2009 r.), a także redaktor serii wydawniczej pod tym samym tytułem.

Współpracownik Komisji Onomastycznej Komitetu Językoznawstwa PAN.


Skip to content