zainteresowania badawcze i dydaktyczne:
poznawcze i afektywne czynniki wpływające na proces pisania
rola inteligencji i kreatywności w procesie uczenia się, szczególnie w procesie pisania
rola refleksji i introspekcji w zawodzie nauczyciela
pisanie akademickie, pisanie kreatywne
metodyka nauczania języka angielskiego jako obcego
efektywna komunikacja w klasie szkolnej
rola uważności (mindfulness) w procesie uczenia się i nauczania
metodologia badania w działaniu (action research)
strategie uczenia się
coaching kariery
analiza transakcyjna w polu edukacji
autorstwo lub współautorstwo publikacji o charakterze dydaktycznym;
Adams-Tukiendorf, M. & D. Rydzak (2012). Developing Writing Skills: A Manual for EFL Students. 2nd ed. updated. Opole: Wydawnictwo Uniwerstytetu Opolskiego.
Inne publikacje z ostatnich lat:
Buczek Katarzyna, & M. Adams-Tukiendorf (2022). Preparing and using complex designs and compositions, In K. Molek-Kozakowska (Ed.), Multimodality of academic genres in multilingual education An output by FORTHEM Lab Multilingualism in School and Higher Education (pp. 118-131). Uniwersytet Opolski, ISBN 978-83-7395-958-3, 5 punktów
Artykuł w czasopiśmie
Pogorzelska, M., & M. Adams-Tukiendorf (2021) Crossing the borders of own culture, stepping on frontiers”: Textbooks and intercultural communication. Beyond Philology: An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching, 18(4), 35-59. https://fil.ug.edu.pl/sites/default/files/_nodes/strona-filologiczny/33797/files/beyond_philology_18_4.pdf
Rozdział w monografii
Potocka, K., & M. Adams-Tukiendorf (2023) Teacher feedback to writing of secondary school learners of English in the Polish classroom context . In Baran-Łucarz Małgorzata et al. (Eds.), Contemporary Issues in Foreign Language Education : festschrift in Honour of Anna Michońska-Stadnik. English Language Education, vol. 32, pp. 67-86. Switzerland, Springer. ISBN 978-3-031-28654-4. DOI:10.1007/978-3-031-28655-1_5
Redakcja monografii
Pozo-Sánchez, B., J. Haba-Osca, M. Adams-Tukiendorf (Eds.) (2023). La escritura creativa en las aulas de educación superior: Nuevos escenarios de aprendizaje [Creative writing in higher education classrooms: New learning scenarios], Vol. 28. Universitat de València
dr M. Adams-Tukiendorf:
zatrudniona w Uniwersytecie Opolskim od 1996.
od 2019 koordynator kierunków anglistycznych na Wydziale Filologicznym;
od 2019 zastępca Dziekan Wydziału Filologicznego
działalność dydaktyczna:
prowadzi warsztaty/przedmioty akademickie dla studentów w języku angielskim i polskim;
tematyka: przyswajanie języka drugiego, metodyka, pisanie ogólne i akademickie w języku angielskim, strategie uczenia się, prezentacje ustne w języku angielskim, trening kreatywności, czym jest coaching, czym jest analiza transakcyjna, trening mindfulness
promuje i recenzuje prace magisterskie i licencjackie (w latach 2018-2022 była promotorem łącznie 36 prac magisterskich (językoznawstwo / językoznawstwo stosowane), recenzentem łącznie 40 prac magisterskich (językoznawstwo / językoznawstwo stosowane), recenzentem łącznie 100 prac licencjackich (językoznawstwo)
prowadzi warsztaty dla kadry akademickiej w ramach Forum Dydaktyki Wydziału Filologicznego. W latach 2019-2023 przeprowadziła pięć warsztatów z efektywnej komunikacji oraz jeden warsztat wyjazdowy w ramach XV FORUM EDUKACYJNEGO pn. Jak szkoła wychowuje?, które organizowane było przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
prowadzi warsztaty dla szkół (w latach 2020-2024 przeprowadziła 10 warsztatów językowych dla uczniów szkół ponadpodstawowych)
bierze udział w konferencjach edukacyjnych jako uczestnik (np. w dwudniowej konferencji w formule zdalnej EDU360 - IV Międzynarodowe Forum Innowacyjnej Edukacji 8-9.12.2023); jako prelegentka (np. podczas konferencji naukowej Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego w dniach 11.09-13.09.2023 we Wrocławiu wygłosiła referat wspólnie z mgr Kingą Potocką nt Informacja zwrotna nauczyciela języka angielskiego w pracy pisemnej ucznia - praktyki w polskich szkołach średnich; 2024 5th Methodological Conference on Technology and Artificial Intelligence in Teaching and Learning English , na której przedstawiła warsztat Mindfulness in education )
szkoli się regularnie (np. w latach 2016-2021 zaliczyła 330 godzin szkoleniowych w programie Education via Automony; w 2023 wzięła udział w trzydniowym warsztacie „Process Communication Model®”; w serii ośmiu warsztatów organizowanych przez Uniwersytet Opolski nt efektów uczenia się i jakość kształcenia; w warsztatach edukacyjnych w formule zdalnej Szkolenie AT Skrypt w organizacji z Nims Dhawan; w 2024 w serii szkoleń z mindfulness (36 godzin szkoleniowych)
koordynuje wyjazdy studentów kierunków anglistycznych w ramach programu Erasmus
bierze udział w projektach Forthem (np. 2021 - FORTHEM Life Long Learning; 2022 - The FIT FORTHEM online boot camp for Early Career Researchers; 2023 - WP5 - Project based learning in the context of FORTHEM. First Symposium of the FORTHEM Think Tank for Innovative Teaching and Learning, Meinz, Germany; 2024 - WP5 - The second Innovative Pedagogy Symposium focusing to the theme of Future Skills in higher education, Jyvaskyla, FInland)
Wydział Filologiczny
plac Kopernika 11,
45-040 Opole
Uniwersytet Opolski
ul. Kopernika 11a
45-040 Opole
Rektorat
tel.: 77 541 59 03
Biuro Kanclerza
tel.: 77 541 60 70
NIP: 754-000-71-79
Regon: 000001382