Zainteresowania naukowe mieszczą się w obrębie:
- dyskursu edukacyjnego;
- lingwodydaktyki;
- lingwistyki tekstu;
- pragmalingwistyki;
- etyki języka;
- psycholingwistyki;
- onomastyki.
Problemy szczegółowe, które podejmuję w badaniach własnych, to: komunikacja dydaktyczna, kształcenie językowe w szkole, sprawności pisania i mówienia.
Redaguje i współredaguje tomy opolskiej serii naukowej „Język a Edukacja" (Tekst edukacyjny 2013, Świadomość językowa 2014, Uczenie języka w czasach ponowoczesnych 2017). Współredaktorka (wraz z dr hab. Danutą Lech-Kirstein) 33 numeru "Stylistyki" (2024), a także Onomastyki kulturowej ( 2024), autorka Kompetencji tekstotwórczych uczniów na przykładzie rozprawki (2006) oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych publikowanych w ważnych dla polskiej edukacji czasopismach (m.in. „Studiach Pragmalingwistycznych”, „Polonistyce”, „Edukacji”, „Polonistyce. Innowacjach” czy „Stylistyce”), a także w wydawnictwach znaczących ośrodków akademickich w Polsce i zagranicą.
Organizatorka, współorganizatorka i uczestniczka kilkudziesięciu międzynarodowych i krajowych konferencji naukowych. Brała udział w kilku projektach badawczych, m.in. w projekcie: Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej realizowanym w latach 2012–2015 przez Instytut Badań Edukacyjnych i współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt miał na celu wszechstronny opis nauczania języka polskiego w gimnazjum. W badaniu, wzięło udział 15 tysięcy gimnazjalistów z całej Polski, a także ich rodzice bądź opiekunowie, nauczyciele języka polskiego, nauczyciele bibliotekarze, dyrektorzy gimnazjów. Głównym celem badania było sprawdzenie, czy nowa podstawa programowa pomaga polskiej szkole w unowocześnianiu i doskonaleniu procesu dydaktycznego. W latach 2019-2023 w ramach FORTHEMU w projekcie Nauka obywatelska w szkołach. Inicjatorka projektu Równość w mieście Opolu (2023 r.) – którego kierowniczką jest dr Magdalena Piejko-Płonka (Katedra Socjologii UO). W ramach projektu zostały przeprowadzone badania równości płci w jednostkach miejskich w Opolu. Objęły ono wszystkie (ponad 100) jednostki podległe Urzędowi Miasta. Celem przedsięwzięcia było zidentyfikowanie problemów i możliwych rozwiązań szczególnie w zakresie dyskryminacji kobiet. W bieżącej kadencji samorządu (2024 - 2029) badania mają być kontynuowane i pogłębiane.
Polonistka, językoznawczyni, lingwodydaktyczka. Z Uniwersytetem Opolskim - wcześniej Wyższą Szkołą Pedagogiczną - jest związana od roku 1989, w której rozpoczęła studia na kierunku filologia polska. W 1997 r. podejmuje pracę na stanowisku asystentki w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Opolskiego. W 2004 r. uzyskuje tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, a w 2020 r. Rada Naukowa UO nadaje jej tytuł doktora habilitowanego nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo na podstawie cyklu artykułów pt. Retoryka uczniowskich wypowiedzi ustnych – diagnoza – profilaktyka.
Członkini wielu towarzystw naukowych, m.in. Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego czy Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych.
W latach 2019 - 2024 kieruje Katedrą Języka Polskiego; od 2024 r. Instytutem Językoznawstwa w Wydziale Filologicznym. Członkini zespołu egzaminacyjnego państwowych egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego.
Oprócz działalności naukowej podejmuje pracę na rzecz społeczności lokalnej, jest członkinią m.in. Rady Dzielnicy Stare Miasto w Opolu oraz Stowarzyszenia Mieszkańców i Sympatyków Dzielnicy Generalskiej w Opolu. Od 2019 roku pełni również funkcję radnej miasta Opola, a od 2024 r. wiceprzewodniczącej rady miasta w Opolu, wiceprzewodniczącej Komisji Edukacji i Kultury oraz przewodniczącej Komisji Doraźnej ds. Równości i Różnorodności.
Wydział Filologiczny
plac Kopernika 11,
45-040 Opole
Uniwersytet Opolski
ul. Kopernika 11a
45-040 Opole
Rektorat
tel.: 77 541 59 03
Biuro Kanclerza
tel.: 77 541 60 70
NIP: 754-000-71-79
Regon: 000001382